قهوه

 

1-طرز تهیه قهوه ترک، از دم کردن تا نحوه سرو

 برای درست کردن قهوه ترک باید از پودر دانه های قهوه ی تازه برشته شده استفاده کنید. دانه های قهوه را در هاون بکوبید یا آسیاب کنید و پودر قهوه درست کنید. همچنین می توانید برای اینکه تجربه بهتری از درست کردن قهوه داشته باشید از قهوه جوش مخصوص استفاده نمایید.

این نوع قهوه معمولاً به عنوان قهوه ترک شناخته می شود و روش درست کردن آن در سراسر خاور میانه به یک شکل است. بنابراین به عنوان قهوه خاورمیانه هم شناخته می شود. در یونان در پاسخ به حمله ترکیه به قبرس در سال 1974 نام آن را به قهوه یونانی تغییر دادند که در حقیقت همان قهوه ترک است اما با یک نام متفاوت.

مواد لازم درست کردن قهوه ترک

(مقدار مواد در طی مراحل توضیح داده می شود)

دانه های قهوه
آب (در صورت تمایل می توان شیر را جایگزین آن کرد)
شکر
عطر و طعم دهنده های لازم

طرز تهیه قهوه ترک, از دم کردن تا نحوه سرو قهوه ترک,نوشیدنی

دانه های قهوه را انتخاب کنید. بهترین نوع آنها برای قهوه ترک عبارتند از: موکا، جاوا و وینی برشته شده. همچنین دانه های کمتر روغنی عربی هم انتخاب مناسبی است.

دانه های قهوه را خوب آسیاب کنید. پودر قهوه تان باید یکدست باشد و خیلی خوب آسیاب شده باشد. پودر قهوه آماده هم می تواند برای این کار مورد استفاده قرار گیرد، البته زیاد تازه نیست.

یک قاشق چای خوری سر پر (5 گرم) به ازای هر فنجان در) cezve قهوه جوش مخصوص( بریزید.cezve یک ظرف مخصوص است که قسمت پایین آن پهن است و دارای گردنی باریک، یک دهانه و دسته ای بلند است.

شکر را به میزان دلخواه خود اضافه کنید و برای هر فنجان به اندازه ی همان فنجان آب سرد در قهوه جوش بریزید.

اگر می خواهید عطر و طعم خوبی به قهوه تان بدهید می توانید مانند نسخه عربی آن مواد زیر را اضافه کنید:

2/1 قاشق چای خوری دانه هل خرد شده یا 8/1 قاشق چای خوری هل و دارچین و جوز و میخک.

مخلوط را با یک چنگال یا قاشق کوچک -مثل حرکت هم زدن تخم مرغ- خوب هم بزنید. چنگال بهتر از قاشق پودر خشک قهوه و آب را با هم مخلوط می کند.

قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی به جوش بیاید. در مدتی که روی حرارت قرار دارد آن را هم نزنید. هر چه حرارت کمتر باشد قهوه طعم بهتری پیدا خواهد کرد. قهوه جوش را به حال خود رها نکنید.

مشاهده می کنید که قهوه شروع به کف کردن می کند. وقتی که کف شروع به بالا آمدن کرد، آن را با قاشق داخل فنجان بریزید زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد و کف تا دهانه ظرف بالا آمد، قهوه جوش را از روی اجاق بردارید و وقتی قهوه کمی از حالت جوش درآمد آن را داخل فنجان مخصوص قهوه ترکی بریزید. فنجان های مخصوص قهوه ترکی کوچکتر از فنجان های معمولی است. اگر فنجان مخصوص ندارید از فنجان کوچک معمولی استفاده کنید.

اگر قهوه تان خیلی کف دارد آن را با قاشق بردارید. سپس قهوه جوش را مجدداً روی اجاق بگذارید و همین کار را برای فنجان بعدی تکرار کنید.

برای اینکه کف قهوه از بین نرود، از کناره فنجان قهوه را داخل آن بریزید نه از وسط آن. کف قهوه گاهی اوقات در اسپرسو و در کشورهای اروپای غربی crema نامیده می شود که مانند کف شیر به نظر می رسد در حالی که داخل آن شیر ندارد. در کنار قهوه می توانید یک لیوان آب سرد هم سرو کنید. آب را پیش از قهوه می‌نوشند تا دهان تازه باشد و طعم قهوه را بهتر درک کنند

2-قهوه کف دار
طرز تهیه ی قهوه ترک فوم دار

 از بهترین قهوه ها هم که قهوه ترک که طعم واقعی قهوه را با نوشیدنش حس می کنید. البته که هر کسی برای خودش روش دم کردن چای یا قهوه اش متفاوت است. قهوه همان قدر که ظاهرش مهم است، طعم آن نیز اهمیت دارد. اما برای دم کردن قهوه ی خوب و خوش طعم می توانید با رعایت نکاتی قهوه ای خوش طعم و عالی نوش جان کنید.

مواد لازم
قهوه ی ترک معطر یک قاشق مرباخوری سر پُر برای هر فنجان
یک تا سه حبه قند و یا یک قاشق چای خوری شکر برای هر فنجان
یک فنجان آب (پیمانه: فنجان قهوه ترک)

به اندازه ی هر فنجان یک قاشق مرباخوری سر پُر قهوه ترک داخل قهوه جوش بریزید. بسته به میزان شیرینی دلخواه، قند یا شکر اضافه کنید. به اندازه ی هر فنجان قهوه، یک فنجان آب بریزید. تا وقتی که شکر خوب حل شود، محتوی داخل قهوه جوش را بهم بزنید. قهوه جوش را روی کوچک ترین اجاق گاز و با کمترین دما بگذارید تا به آرامی قوام بیاید. قهوه را تنها نگذارید و هر از گاهی چشمی به آن بیاندازید.

برای قهوه، “پیمانه” فنجانی هست که قرار است قهوه داخل آن سرو شود. در ضمن آب معمولی (شیر آب) برای دم کردن قهوه مناسب اس

نکته: وقتی با کمترین حرارت و بدون بهم زدن بگذارید قهوه دم بکشد، تفاوت بسیاری خواهد داشت. ترفند فوم دار شدن قهوه ترک، حرارت کم و آرام دم کشیدن قهوه است.
بعد از اینکه قهوه شروع به فوم دادن کرد، با قاشق فوم را بردارید و داخل فنجان بریزید. تا دو سه بار این کار را می توانید انجام دهید (بسته به میزان فومی که می خواهید داخل فنجان باشد) اگر دو یا چند فنجان دارید، تقسیم کردن فوم بین فنجان ها، همه را خوشحال خواهد کرد! وقتی قهوه تان ظاهری شبیه کارامل پیدا کند، یعنی دیگر آماده است. فوم های باقی مانده را که داخل فنجان ها ریختید حالا وقت آن رسیده که قهوه را داخل فنجان ها بریزید.

دوست داشتنی ترین وقت رسیده و می توانید در گوشه ای دنج و یا در هم صحبتی با دوست تان قهوه را نوش جان کنید

3-طرز تهیه و دم‌کردن قهوه سبز

مواد لازم برای دم‌کردن قهوه سبز

قهوه سبز 50 گرم
آب سرد 350 میلی‌لیتر
قهوه‌جوش
 از آنجا که قهوه سبز مانند قهوه معمولی تفت داده نمی‌شود، دانه‌های آن کمی سفت‌تر از قهوه معمولی هستند و سخت‌تر آسیاب می‌شوند. پس ابتدا دانه‌های قهوه سبز را آسیاب کرده و پودر قهوه سبز را با آب سرد مخلوط کنید. 
سپس مخلوط را داخل قهوه‌جوش ریخته و حدود 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. 
قهوه جوشیده را کنار بگذارید تا خنک شود. در این مرحله هر چقدر که قهوه بیشتر بماند، خوش‌طعم‌تر خواهد شد. پس از این مدت، قهوه را از صافی رد کرده و مصرف نمایید. 
می‌توانید کمی عسل به قهوه سبز اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

4-طرز تهیه قهوه لاغری

به قهوه تان،عسل،وانیل و دارچین اضافه کنید
با اینکار نه تنها به اضافه وزن‌تان کمک نکرده‌ بلکه با افزایش متابولیسم به سوزاندن کالری‌های بیشترکمک خواهید کرد

5-طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه آسان ترین روش دم کردن قهوه میباشد. (دقیقا مثل دمنوش)

این قهوه ملایم ٬ رقیق و معطر است و همه‌ی خواص قهوه را در خود جای داده است.

برای کسانی که علاقه‌ی بیشتری به عطر و بوی قهوه دارند و طعم ملایم‌تر را می‌پسندند قهوه فرانسه انتخاب بسیار مناسبی است.

طرز تهیه: برای هر نفر 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه را درون فرنچ پرس بریزید ، سپس آب جوش را ( برای هر نفر 1 فنجان ) درون فرنچ پرس ریخته و آن را خوب هم بزنید. اهرم و درب فرنچ پرس را گذاشته و بعد از 3 تا 4 دقیقه اهرم را به آرامی به سمت پایین فشار دهید تا تفاله قهوه در کف دستگاه فشرده شود، حالا قهوه شما آماده است. 
لذت ببرید 

🌼🌸دوستانی که فرنچ پرس ندارن بریزن تو ماک( لیوان سرامیکی) یه هم بزنن با یه نعلبکی روشو بپوشونن بزارن رو بخار آب تا دم بکشه( مثل دمنوش)

6-نوشیدنی شکلات داغ

هات چاکلت

مواد لازم:
اسانس وانیل ۱ قاشق چای خوری
شکلات (تخته ای و خرد شده) ۲ قاشق غذا خوری
چیپس شکلات ۵۰ گرم
چوب دارچین 3_2 تکه
عسل ۱ قاشق چای خوری
شیر ۲ لیوان
خامه‏ ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه:
1. ابتدا شیر و خامه را داخل مخلوط کن ریخته و آنها را به خوبی یکنواخت میکنیم. 
2. شیر را داخل ظرفی میریزیم و روی حرارت زیاد قرار میدهیم و دارچین را به آن اضافه میکنیم. شیر کاملا داغ شود اما نجوشد.
3. شکلات رنده شده و چیپس های شکلاتی را به شیر اضافه کنید، هم بزنید تا شکلات آب شود سپس عسل و اسانس وانیل را اضافه کنید و مخلوط نمایید تا شکلات داغ به غلظت دلخواه تان برسد. 
4. چوب دارچین را از مواد جدا کنید.هات چاکلت را داخل لیوان ریخته و نوش جان کنید.

سایر نکات:
1. در صورت تمایل از شیر یا عسل بیشتری استفاده کنید.
2. میتوانید 1 تا 2 قاشق چایخوری قهوه یا پودر نسکافه هم به هات چاکلت اضافه کنید.
3. در صورت تمایل به جای شکلات از پودر کاکائو استفاده کنید ولی استفاده از شکلات، هات چاکلت را خوشمزه و غلیظ میکند.

7-‌‌ طرز تهیه کاپوچینو
کی کاپوچینو دوست داره ؟😍
‌‌🍴مواد لازم🍴
برای ده فنجان
‌‌نسکافه پودری و فوری (از این ها که درسته ورق بزنید تو عکس گذاشتم از قهوه یا کافی میکس اصلا استفاده نکنید فقط همین مدل نسکافه درشت باشه)نصف لیوان
شکر نصف لیوان
آبجوش یک سوم لیوان
شیر داغ به میزان لازم
‌‌🔥طرز تهیه🔥
ابتدا شکر و نسکافه و آبجوش رو مخلوط و با همزن دور تند میزنیم اینقدر باید بزنید تا حالا کرمی و کاملا سفت پیدا کنه مثل خامه من قدرت همزن زیاده دو یه دقیقه شد ممکنه تا پنج دقیقه هم طول بکشه
بعد از کرم که درست شد یک قاشق غذاخوری در فنجان میریزیم و شیر کاملا داغ رو از کنار فنجان اضافه میکنیم تا شکل کرم بدست اومده خراب نشه.
بعد مثل من می تونید با سس شکلاتی تریین کنید 
من شکلات صبحانه رو کمی رقیق کردم و با قیف روش ریختم و با خلال دندان کشیدم.
بعد هم تا داغ نوش جان کنید.
‌‌.چطور بود؟ دوست داشتین؟ 🤗😍

8-طرز تهیه دمنوش آرامش بخش

دمنوش گل گاو زبان و سنبل_الطیب( دمنوش آرامش )
   
 ☕️😋

☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️

🍇طبیعت: گل گاو زبان از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی گرم و تر و سنبل الطیب، طبیعتی گرم و خشک دارد. 

✍️طرز تهیه: 
🍯رای ترکیب گل گاو زبان و سنبل‌الطیب به نسبت ۴(گل گاو زبان) به ۱(سنبل الطیب) این دو گیاه را در یک قوری بریزید و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام دم کردن یک عدد لیمو امانی داخل آن بیندازد و یا چند قطره لیمو ترش را در فنجانتان بریزید تا نوشیدنی‌تان خوش‌رنگ شود. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می توانید از نبات استفاده کنید.

👌👌👌خواص:
🔴دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب خاصیت آرامش بخش و خواب آور دارد. 
🔴این دمنوش ادرار آور است. 
🔴همچنین این دمنوش خاصیت از بین برندگی سنگ های کلیه را دارد. 
🔴این دمنوش برای برطرف کردن سرماخوردگی و سرفه ناشی از آن موثر است. 
🔴نوشیدن این دمنوش موجب بهبود سرگیجه و تپش قلب می شود. 
🔴این دمنوش اشتها آور است. همچنین هضم کننده غذا و برطرف کننده دلپیچه است. 
🔴گاهی اوقات این دمنوش میگرن را برطرف کرده یا شدت درد آن را کاهش می دهد.

..............

کلمات کلیدی:

 

  • روش تهیه قهوه فرانسهx.طرز تهیه دمنوش آرامش دهنده و خواب آورx.طرز تهیه قهوه ترکx.طرز تهیه قهوه فرانسهx.طرز تهیه قهوه فوم دارx.طرز تهیه قهوه لاغریx.طرز تهیه هات چاکلتx.طرز تهیه کاپوچینوx.طرز دم کردن قهوهx.طرز دم کردن قهوه سبزx