1-دانستنی ها و ترفند های آشپزی و خانه داری(شماره 1)

از بین بردن بوی غذا

-اگر خانه ی شما از بوی غذا پر شده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیر استفاده کنید و یا با دود کردن دارچین می توانید کاملاً بوی غذا را از بین ببرید در ضمن دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

راهی برای تشخیص سوسیس تازه

انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.

بوی سوختگی برنج را با یکی از این 4 ترفند ساده از بین ببرید 

چند حبه قند لا به لای برنج بگذارید تا بوی سوختگی غذا را بگیرد.
1-پنبه ای را آغشته به آبلیمو کرده داخل دستمال کاغذی پیچیده و به مدت چند دقیقه داخل قابلمه قرار دهید. بوی سوختگی برطرف خواهد شد.
2-موقعی که دمکش روی قابلمه است، یک تکه نان روی برنج بذارید، موقع کشیدن برنج میتونید نون رو بردارید.
3-یک پیاز را پوست بگیرید و داخل برنج فرو ببرید تا بوی سوختگی رو بگیره. به همین راحتی!

4-برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه مخصوص پلو که سبز رنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید. بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

تشخیص ماهی تازه

1- چشمهای ماهی باید روشن و شفاف باشد.

2-فلسهای ماهی باید درخشان و محکم باشد.
3-گوشهای ماهی باید سرخ رنگ و یا صورتی باشد.
4-انگشت اشاره را روی بدن ماهی فشار دهید، اگر اثر انگشت باقی نمانده ماهی تازه است.

خوشمزه تر شدن ماهی

2 ساعت قبل از سرخ کردن ماهی، ماهی را داخل آبلیمو، سرکه و یا آبغوره قرار دهید از مخلوط هر دوی آنها هم می توانید استفاده کنید بعد از چند ساعت ماهیها را داخل آبکش قرار دهید، تا آب اضافی آن خارج شود سپس روغن را خوب داغ کنید و ماهی ها را سرخ کنید با این روش احتیاج به آرد هم نیست و ماهی خوشمزه می شود.

روش درست کردن سس مایونز

آرد سفید 1 لیوان، آب 3 لیوان، نمک 1 قاشق

غذا خوری، شکر 3 قاشق غذا خوری. تمام مواد را داخل ظرف ریخته روی اجاق می گذاریم تا بپزد و بصورت فرنی درآید سپس تا سرد شدن مواد صبر می کنیم، وقتی که مواد کاملاً سرد شدند 3 عدد تخم مرغ، 1 قاشق چای خوری خردل و 1 لیوان روغن مایع به آن اضافه کنید و داخل مخلوط کن بریزید و یا با همزن بزنید. البته هرچه روغن آن بیشتر باشد سس شما سفت تر می شود، در ضمن روغن زیتون برای اینکار بهتر است.

روشی برای تمیز کردن قاشق و چنگال

تمیز کردن قاشق و چنگها کافیه اونا رو تو یه کاسه بذارید ،آب بریزید روشون یه کم جوش شیرین و یه کمی سرکه هم روشون بریزید .بذارید یه ساعت بمونه بعد بشورید.

روشی برای از بین بردن تندی غذا

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک  لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید . به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت .

روشی برای تشخیص تخم مرغ خوب

طلایی بودن بیشتر تخم مرغ‌های ماشینی طبیعی نیست !

و عامل آن رنگدانه ها طبیعی و مکمل‌های غذایی مانند پودر یونجه و ضایعات کارخانه‌ رب گوجه فرنگی و. است که درتغذیه طیور استفاده شده!😐

فوت فن انواع ته دیگ

ته دیگ زعفرانی:
برنج را ابکش کنید و کف قابلمه را نصف فنجان روغن مایع ,نصف فنجان اب سرد و نصف فنجان هم زعفران اب کرده پر رنگ بریزید و بد برنج ابکش شده را روی ان بریزید دم کنی گذاشته و شعله را متوسط بکذارید تا برنج دم بکشد و ته دیگ جا بیفتد

ته دیگ نان:
کف قابلمه روغن بریزید و نان لواش یا سنگک را به شکل دلخواه کف قابلمه بچینید سپس برنج را روی نان ها بریزید و دم کنید.

ته دیگ کدو حلوایى:
کدو حلوایی را پوست بگیرید. دانه های آن را جدا کنید، بشویید و قالب بزنید. در این مرحله، کف ظرف را کمی نمک و روغن بریزید. کدو حلوایی های قالب زده را کف قابلمه بچینید. روی آن کمی روغن بریزید و مثل همیشه برنج روی آن ریخته و بگذارید دم بکشد.

ته دیگ قارچ:
قارچ را ورقه کنید. کف قابلمه کمی روغن ، نمک و زردچوبه بریزید و قارچ ها را بچینید. وقتی روغن کاملا داغ شد و قارچ ها شروع به سرخ کردن کردند ، برنج را روی آن اضافه کنید.

ته دیگ نان تست:
نان تست را قالب بزنید با به شکل دلخواه برش دهید و کف قابلمه بچینید.سپس روغن بریزید سپس برنج را روی آنها بریزید و دم کنید.

ته دیگ سیب زمینی کنجدی و گشنیز:
سیب زمینی ها را ورقه ای کنید یا قالب بزنید و روی کنجدها بزنید تا کنجد به آن ها بچسبد. کف قابلمه را روغن ریخته و سیب زمینی کنجدی ها را بچینید ، در اطراف آن نیز میتوانید از چند شاخه گشنیز استفاده کنید تا زیباتر شود. سپس برنج را روی آنها بریزید و دم کنید.

ته دیگ سیب زمینی با زیره:
کمی روغن ته قابلمه بریزید، زیره را درون روغن بریزید و سیب زمینی ها را روی آنها بچینید سپس برنج را روی آن بریزید.

ته دیگ سیب زمینی نگینی خلالی:
سیب زمینی ها را خلالی یا نگینی خرد کنید و تا حد امکان همه آنها یک اندازه هم باشند. آنها را ته قابلمه بچینید. نمک بپاشید و روی آنها برنج آبکش شده را بریزید.

ته دیگ بال مرغ:
ابتدا روی بال مرغ ها نمک و زردچوبه بزنید. سپس کمی روغن کف قابلمه بریزید پس از اینکه داغ شد، بال مرغ ها را بچینید و برنج را روی آنها بریزید و دم کنید.

ته دیگ تخمه و کنجد:
برای تهیه این ته دیگ مقداری روغن و زردچوبه بریزید سپس مغز تخمه آفتابگردان و کنجد را روی آن بپاشید و برنج را روی این مواد بریزید. توجه داشته باشید، این ته دیگ زود آماده شده و حرارت بالا موجب سوختن آن می شود.

ته دیگ اسفناج:
برگ های تازه اسفناج را کف قابلمه بچینید یا اینکه اسفناجی که برای بورانی دست کرده اید را فشرده کنید و کف ظرف بچینید. برنج را روی آن بریزید و دم کنید.

ته دیگ با گل های خوراکی:
کف قابلمه یا قالب کمی روغن بریزید و به دلخواه کمی هویج ورقه ورقه شده یا رنده شده ، یا گلبرگهای گل محمدی را در یک طرف و در طرف دیگه برگهای کاهو را بچینید و برنج را روی آن بریزید . دقت کنید که ته دیگ شما نسوزد.

ته دیگ چوب شور:
کف قابلمه روغن بریزید. چوب شورها را روی آن بچینید. سپس برنج را روی آن بریزید و دم کنید.

ته دیگ تخمه آفتابگردان:
ته قابلمه مقداری روغن و زردچوبه بریزید سپس مغز تخمه آفتابگردان را روی آن بپاشید و برنج را روی این مواد بریزید. توجه داشته باشید، این ته دیگ زود آماده شده و حرارت بالا موجب سوختن آن می شود.

ته دیگ کاهو:
کف قابلمه روغن بریزید و یک یا دو لایه کاهو  روی آن بچینید و سپس برنج را روی آن بریزید و دم کنید. ته دیگ کاهو برای پلو های سبز رنگ عالی است. مثل باقالی پلو، شوید پلو و…….

ته دیگ کاهو و سیب زمینی:
سیب زمینی ها را ورقه کنید ، کف قابلمه روغن بریزید و سیب زمینی ها را به شکل دلخواه در کف قابلمه بچینید . یک یا دو لایه کاهو  روی آن بچینید و سپس برنج را روی آن بریزید و دم کنید.

انواع سبزی
☘️سبزی قورمه سبزی:تره -جعفری -گشنیز- اسفناج -وشنبلیله

🌿سبزی اش:جعفری -تره -گشنیز-اسفناج (اگر فصل اسفناج نبودکمی برگ چغندر)
🌱سبزی دلمه :شوید -نعنعا -جعفری-ترخون -گشنیز
🍃سبزی کوکو؛جعفری- تره -شوید -گشنیز
🍀سبزی پلو؛ تره- جعفری- گشنیز- شوید- شنبلیله و کمی سیر

☘️سبزی کوفته:جعفری_تره-ترخون-مرزه-گشنیز-پیازچه

🎋سبزی خورشت کرفس :نعنا-جعفری 
سبزی ماهی:گشنیز وکمی شنبلیله

راهکارهایی برای از بین بردن تلخی قورمه سبزی: 
 دو مورد هست که باعث میشه قرمه سبزی تلخ بشه یکی اگه شبلیله قرمه سبزی زیاد باشه تلخ میشه.
دومی هم لیمو عمانی 10 دقیقه آخر به خورشت اضافه بشه بهتره اگه زیاد بجوشه تلخ میشه.

1-  اگه خورشتت پخته و تموم شده لیمو عمانی رو خارج کن و 1عدد سیب زمینی درسته بنداز داخلش و بزار یه نیم ساعتی با شعله ملایم بجوشه و تلخی خورشتت و بگیره .

2- شنبلیله ی خورشتت زیاده که تلخ شده,  سبزی خورشتی به غیر از شنبلیله بهش اضافه کن. 
 همیشه سعی کنید لیمو عمانی را قبل از انداختن توی خورشت دونه هاشو جدا کنید بعدش با اب بشورینش اونوقت بندازینش تو خورشت .

3_ یک شکر توش بریز شاید خوب بشه .
4_ تمرهندی هم خوبه میتونید ،یک  امتحان بکنید.

چگونه در خانه رنگ خوراکی درست کنیم

بنفش، قرمز، آبی: یک عدد کلم قرمز را خرد کنید سپس مقداری نمک بزنید و در مخلوط کن بریزید. سپس مواد را در پارچه ای تمیز ریخته و فشار دهید تا آب بنفش رنگ خوشرنگی از آن خارج شود. برای به دست آوردن رنگ قرمز، رنگ بنفش حاصل شده از کلم را با مقداری آبلیمو مخلوط کنید تا قرمز شود. در عین حال، از همان رنگ بنفش اولیه و با اضافه کردن کمی بکینگ پودر می توانید به رنگ آبی برسید.

قرمز: برای به دست آوردن ترکیب رنگ قرمز یا صورتی می توانید هر کدام از این میوه ها را در مخلوط کن ریخته و سپس در پارچه ای فشرده کنید. رنگ قرمز به دست آمده را می توانید تا دو هفته در فریزر نگهداری کنید.برای اینکه رنگ قرمز پررنگ تری به دست آورید می توانید این میوه ها را در قابلمه بریزیدو یک لیوان آب روی آنها بریزید. مخلوط را کمی حرارت دهید تا غلیظ شود. سپس از صافی رد کنید.

نارنجی: برای به دست آمدن رنگ نارنجی چاره ای جز استفاده از هویج ندارید. البته پرتقال و نارنگی هم رنگ نارنجی تولید می کنند، اما به قدری کم رنگ است که احتمالا دسر شما به رنگ مطلوب نمی رسد. برای تهیه ی رنگ نارنجی، ابتدا چند هویج را آب بگیرید. سپس آب هویج را با شعله ی کم مقداری حرارت دهید تا غلیظ تر شود. رنگ به دست آمده را می توان در انواع دسر ها استفاده کرد و البته به دلیل رنگ دهی بالا طعم هویج مشخص نیست.

صورتی: از چغندر در تولید رنگ صورتی استفاده می شود. چند چغندر را با کمی آب بپزید. سپس همه را در مخلوط کن بریزید و از صافی رد کنید.

سبز: برای به دست امدن رنگ سبز زیاد دستتان باز نیست. گزینه های موجود همه شامل سبزیجات می شوند که البته اکثرا طعم خاصی را وارد دسر یا غذای شما می کنند. با این حال در بین سبزیجات موجود اسفناج بیشترین رنگ دهی را دارد و می توانید با افزودن رنگ کمتر، ترکیب بهتری در دسر به دست آورید، که البته بدین ترتیب دسر نیز طعم اسفناج نمی گیرد.

نکات و هشدارها

از رنگ ها برای تزئین برنج، خامه، فوندانت، رنگ کردن نمک خوراکی، تزئین ماست، و انواع کرم ها استفاده می شود.

برای رنگ کردن دسرها، ابتدا یک قاشق چای خوری از رنگ مورد نظر را به خامه، کرم یا فوندانت اضافه کنید. در صورتی که به رنگ دلخواه نرسیدید، مقداری دیگر اضافه کنید. بدین ترتیب دسر شما طعم نامطلوب نمی گیرد.

رنگ های خانگی در هر حال به تنوع و درخشش رنگ های خوراکی نمی شوند و در ایجاد و ترکیب رنگ محدودیت های وجود دارد. بنابراین اگر رنگی مد نظر شما بود که با روش های خانگی به دست نمی آید، خیلی هم نگران نباشد. تنها منبع ورود رنگ های خوراکی به بدنتان کیک رنگین کمانی شما نیست، در بستنی، ژله ها، نوشابه ها، شکلات ها و هزاران چیز دیگر از رنگ خوراکی استفاده شده است. پس زیاد هم وسواس به خرج ندهید.

روش گرفتن تلخی کاهو:

اگر کاهویی را می خواهید استفاده کنید، تلخ است می توانید آن را چند دقیقه داخل آب نمک سرد قرار دهید . با اینکار تلخی کاهو گرفته خواهد شد.

روشی برای پیشگری از چسبیدن کیک کف قالب

برای پیشگیری از چسبیدن مایه کیک به قالب، مخلوطی از روغن مایع،کره و آرد ته قالب بریزید

بعضی مواقع اطراف کیک پف می کند اما وسط آن پف نمی کند این مشکل دو دلیل اصلی دارد👇🏻

دلیل اول این است که در فر را چند بار باز و بسته کرده اید یا آن را خیلی زود باز کرده اید. 

دلیل دوم هم این است که مایه کیک قبل از ورود به فر زمان زیادی منتظر مانده است.

چهار ترفند برای خوشمزه شدن سبزی پلو با ماهی

🐟😍🐠
🍛اول اینکه؛ سبزیِ سبزی‌پلو رو کاملاً ریز و ساطوری خرد کنید.. اگر خودتون نمیتونید به این اندازه خردش کنید، بریزیدش توی دستگاه. چرا که اگه سبزی درشت باشه، هم غذاتون بدشکل میشه، هم سبزی زیر دندون میاد و هم اینکه آب میندازه.
🍛دوم اینکه؛ اگر تونستید به سبزیِ سبزی‌پلوتون خیلی کم چوچاق اضافه کنید. این سبزی مختص شماله و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذای شما میده.
🍛سوم اینکه؛ برای پخت ماهی، باتوجه به نوعش، حداکثر ۲۰ دقیقه زمان کافیه. بیشتر از این سرخش نکنید چون هم خشک میشه هم تمام خواصشو از دست میده.
🍛چهارم اینکه؛ برای از بین بردن بوی ماهی اون رو توی عرق و ادویه نخوابونید، چون طعمش عوض میشه و طراوتش رو از دست میده. اگه خیلی دوست دارید که حتماً بوشو از بین ببرید، ماهی رو نیم ساعتی توی محلول زعفران بخوابونید تا در رنگ و بوش تاثیر بذاره.

اگر به برنج یادتان رفته نمک بزنید و غذا بی نمک شده نگران نباشید

🤔 با برنج بی‌نمک چه کار کنیم؟
اگر فراموش‌ کردید به برنج نمک بزنید،مقداری از نمک را با کمی آب حل کنید و همراه با روغن یا کره روی برنج بدهید.

چطوری از بوی بد سطل زباله آشپزخونه خلاص بشیم؟ 🤔

کافیه قبل از قرار دادن کیسه زباله، مقداری جوش شیرین توی سطل بریزید؛ با این ترفند جوش شیرین همه بوها رو به خودش جذب میکنه

روشی برای جلوگیری از پاشیده شدن روغن به اطراف

اگر اندکی نمک به داخل تابه بریزید از پاشیدن و پخش شدن روغن به اطراف جلوگیری به عمل خواهد آمد

روشی برای رفع بوی بد میگو

میگو رو قبل از سرخ کردن روی توری قرار بدین و توری رو روی قابلمه حاوی آب جوش که آبلیمو بهش اضافه شده بذارین و روی اون هم درپوشی بگذارین تا کمی میگوها عرق کرده و بخارپز بشن و بعد سرخ بکنین

روشی برای گرفتن تلخی بادمجان

یک کاسه بزرگ رو از آب پرکرده و بادمجونهای پوست کنده رو داخلش بذارید و حدود دو الی سه قاشق آبلیمو هم بهشون اضافه کنید و بذارید برای  10 دقیقه الی یک ربع بمونند. بادمجون هارو از آب بیرون بیارید، فشارشون بدید تا آب اضافیشون گرفته بشهدر صورتیکه بادمجون تخم‌های بزرگ و تیره رنگ داشت میتونید تخم هارو از گوشت جدا کنید ؛ چون همین تخم های بزرگ و تیره عامل تلخی هستن !

روشی برای براق کردن قاشق و چنگال

کمی سرکه سفید روی یک پارچه نخی زده و ب کشدن دستمال روی قاشق و چنگال آنها را برق بیاندازید.

ترفندی برای بهتر پخته شدن ماکارونی

1-چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

2-چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

3-چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذتر شود.

4-براى خوشمزه شدن ماکارونىاز ادویه هایى مثل اویشن، پاپریکا،فلفل سیاه،مقدار کمى گلپراستفاده کنید

چطور فلافل را پوک درست کنیم

برای این‌که یک فلافل خانگی اصل خوشمزه و پوک و ترد داشته باشید نخودها را حتما به مدت ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر خیس کنید تا هم نرم شوند و هم آنزیم‌های طبیعی نخود آزاد شوند. در صورتی که نخودها به اندازه کافی خیس نخورند غذای شما خشک و سفت می‌شود. نخود هم باید خیس خورده و خام باشد، نخود را نپزید...

روشی برای رفع شوری سوپ

⭕️👈یک حبه قند را با قاشق غذا خوری داخل سوپ فرو ببرید. وقتی قند شروع به ذوب شدن کردقاشق را بردارید و همین فرآیند را با حبه قندی دیگر تکرار کنید.

برای اینکه موقع سرخ کردن گوشت چرخکرده ، گوشت تیکه تیکه نشه 🤔

کافیه بجای اینکه پیاز رو نگینی کنید، اونو رنده کنید تا گوشت چرخ کرده قشنگ له بشه .. 

برای اینکه ژله سفت،شفاف و خوش رنگ بشه چیکار کنیم؟
🌀 بجای ۱لیوان ابجوش و ۱لیوان اب سرد، با ۲لیوان ابجوش ژله رو درست کنید
🌀 ۳قاشق شکر به پودر ژله اضافه کنید

چند ترفند آشپزی

1-هنگام استفاده از کره در پخت، کمی روغن به آن اضافه کنید تا کره نسوزد.
2-قبل از کباب کردن غذا، سیخ کباب و دستگاه کباب پز را چرب کنید.

3-برای تازه شدن سبزی آن را در آب سرد حاوی کمی آب لیمو بخوابانید.

4-اگر قصد دارید ماهی را بیش از یک روز فریز کنید، آن را کاملا با نمک و زردچوبه آغشته و بعد فریز کنید

ترفند براق کردن انواع سینک 
1-چدنی : جوش ‌شیرین + آب
2-سرامیکی یا فلزی : سرکه سفید
3-استیل ضد زنگ : محلول صابون
4-لکه های سمج : جوش شیرین + آب
5-شیر آب و دسته ها : سرکه یا نوشابه

ترفندشکلاتی کردن خامه
برای شکلاتی کردن خامه فرم گرفته قبل ازفرم گرفتن کامل خامه به ازای هر پیمانه خامه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائوروی خامه الک کنید و مجدد تا زمانیکه خامه کاملا فرم بگیره با همزن بزنید

نمک ریختن زیاد در غذا
 اگر در غذا نمک بیش از اندازه ریخته‌اید، با انداختن یک سیب‌زمینی درون غذا، مشکل خود را حل کنید. سیب‌زمینی نمک‌های اضافی را به خود جذب خواهد کرد.

چرا کیکمان حالت خیس و مرطوب میشود ؟
1-کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده است.
2-شکر، مایعات و چربی کیک زیاد بوده است.
3-کیک داخل قالب مانده و سرد شده است.

مزه دار کردن سس مایونز
 گشنیز خشک، شوید، جعفری، زنجبیل رنده‌شده، کیپر یا غنچه خشک‌شده گل محمدی بهترین انتخاب‌ها برای مزه‌دار کردن سس مایونز هستند

آب آشامیدنی سالم یا ناسالم
اگر در مسافرتها به آب آشامیدنی مشکوک هستیدومیترسید از آن بنوشید.چند قطره لیموترش در آن بریزیدآب را کاملا استرلیزه کرده میکروب های موجود در آب را از بین میبرد

ترفندی برای سرخ کردن پیاز

اگربر روی پیازهایی ک قصد سرخ کردنشان را دارید کمی ارد بپاشید رنگی عالی خواهند داشت
قبل از پوست گرفتن پیاز انگشتانتان رابه سرکه آغشته کنید تا بوی پیاز به خود نگیرد

نکته ای در مورد تهیه پیتزا
1-برای پیتزا از ظرف نچسب استفاده کنید و هرگز ظرف را با روغن چرب نکنید چون باعث خشک شدن خمیر پیتزا میشود.
توی ظرف نچسب را کمی آرد بپاشید وسپس خمیر را پهن کنید..

2-اگر میخواهید پیتزایا بعضی از غذاهای خمیری که داخل فر طبخ می شود لطیف تر شود هنگام پخت داخل فر یک ظرف آب جوش قرار دهید

روشی برای جلوگیری سیاه شدن قارچ هنگام پخت
به هنگام پخت قارچ در قابلمه را کمی باز بگذارید تا هم قارچ‌ها سیاه رنگ نشوند و هم آب قارچ ‌ها به راحتی بخار شود .

باز کردن درب شیشه مرباو.....
باز کردن درِ شیشه سس، مربا و..در ظرفی آب جوش بریزید، شیشه را 1 دقیقه بصورت وارونه در ظرف بگذارید تا صدای حباب بلند شود

جرمگیر
سرکه+جوش شیرین+نمک را ترکیب کنید تا سخت ترین جرم وسوختگی ماهیتابه (حتی کف آن) را برایتان ازبین ببرد
ترفندی برای درست کردن جوجه
اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به مواد جوجه‌کباب می‌تواند هم طعم جوجه را دلپذیرتر کند و هم بافت آن را نرم‌ترمیکند

جلوگیری از کپک ترشی و مربا
برای جلوگیری از کپک زدن، مقداری گلپر به ترشی و مقداری دارچین به مربای خود اضافه کنید. این دو چاشنی خاصیت ضد عفونی کننده ای دارند که مانع از کپک زدن می شود

برای برداشتن ترشی از ظرف ترشی از ملاقه استیل استفاده نکنید چون باعث میشود ترشی زود خراب شود و ترد بودنشو از دست بده و کپک بزنه.

ترفندآشپزى
1-گوشت قرمز را با آب سرد و مرغ را با آب گرم بپزید تا طعم بهتری پیدا کنند.
2-ساقه کرفس، برگ بو و فلفل دلمه‌ای عطر بسیار خوبی به مرغ پخته می‌دهند.
3-ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه از بهترین طعم دهنده‌ها به گوشت ماهی است.
براى تهیه شینیسل مرغ👇🏻
1-پس از آنکه مرغ را آرد زدید،مدت یک ساعت آن را سرد کنید. 
2-اینکار باعث خواهد شد که هنگام سرخ کردن مرغ،پوشش آن بهتر چسبیده و از هم نپاشد.

تمیز ماندن سفره غذا
اگر میخواهید سفره غذا،همیشه تمیزباشدو بوی غذا وچربی ندهد،هربار پس ازاستفاده با آب وکمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر سفره راپاک کرده وخشک کنید

با اصطلاحات کافه ای آشنا بشیم:

🔸اسموتی: نوشیدنی غلیظ از میوه ها
🔹کوکتل: ابمیوه و اب گازدار و سودا
🔸آفوگاتو: قهوه داغ روی بستنی
🔹دتاکس: میوه ای که چند روز در آب نگهداری شده
🔸پانچ: ابمیوه گازدار و میوه
🔹شیک: بستنی و شیر و خامه
🔸فراپه: قهوه. شکر. اب با قالبهای یخ
🔹کرپ: موز.شکلات داخل نان نازک سرخ شده
🔸پنینی: سانویچ گریل مرغ و گوشت

چـطوری بوی بد یخچال رو ازبین ببریم؟🤔

👈 دانه های قهوه را داخل جوراب بریزید و داخل یخچال بذارید
👈 با این ترفند دیگه در یخچال بوی مرغ،ماهی،ماست و... حس نمیشه به هیچ عنوان

توضیح اصطلاحات قنادی

کیک شیفون:نسبت ب کیک اسفنجی لطیف تر بوده و مقدار شیر و روغن بیشتری داشته و بدون خامه هم سرو میشود .و مشتری پسند تر هم هست برای کیک های یک طبقه ب کار میرود ولی برای کیک های بزرگ مناسب نیست. 

کیکاسفنجی:کیکی ک از ارد و شکر و تخم مرغ و مقداری شیر و روغن تشکیل شده و بافت منسجمی داره و برای کیک های چند طبقه مناسبه .

کیک کره ای:این کیک بافت محکمی داره و با قرار گیری در یخچال کمی سفت میشود. ولی اگر کمی در محیط باشد نرم میماند و برای کیک های فوندانتی کاربرد دارد

گاناش :از ترکیب خامه و شکلات مقدار ها متفاوته ک برای استر کشی کیک های فوندانتی و یا لابه لای کیک ها یا اطراف صورت میگیره 

خامه قنادی:برای کیک های تولد از خامه قنادی ک باید توسط همزن در خانه زده شود . ایرانی ها بیشتر این رو میپسندند و برای کیک های خامه ای مناسبه .

باتر کریم:از ترکیب کره و پودر قند و مواد دیگر بوده ک برای روکش کیک های تولد یا آسترکشی کیک های فوندانتی میتوان استفاده کرد. معمولا با ذائقه ایرانی ها خیلی جور و مورد پسند نیست . گاناژ نسبت ب باتر کریم گرانتره ولی خوشمزه تر هستش.

آستر کشی:لایه خامه ای بسیار نازک ابتدایی ک قب از کاور کردن نهایی کیک روی کیک انجام میدیم تا باعث انسجام کیک شود. 

خامه کشی:یک اصلاح ک کاور کردن نهایی کیک با خامه یا باتر کریم هست .

فراستینگ:هر چیزی ک با ان کیک رو کاور میکنیم مثل خامه؛گاناش؛باتر کریم و.....

تاپر:هر چیزی که برای تزیین رو کیک قرار میدیم . مثل تاپر های تولدت مبارک؛تاپر های عروسکی؛و...

فیلینگ:هر چیزی ک لابه لای کیک ها قرار میدیم رو فیلینگ میگن.مثل"خامه؛گاناش؛کرمفیل؛مدز؛گردو؛اناناس؛توت فرنگی؛شکلات چیپسی؛و....

روش خشک ردن پرتقال:

برای خشک کردن پرتقال حتما داخل شهد بزنید..چون بعد از خشک شدن ی کم تلخ میشه بخاطر پوستش..

دستور شهد:
(شهد:یک لیوان شکر و یک لیوان اب+½ق چ خ جوهر لیمو رو با هم مخلوط کنید و بزارید 5 دیقه بجوشه و بعد از اینکه خنک شد برش ها رو داخلش بزنید و بزارید که خشک بشه

..................................................................................................................................

لیست انواع غذا با مرغ

مرغ با زیتون و لیمو بریانی، مرغ هندی، پیتزای مرغ، قلیه مرغ مخصوص بیماران دیابتی،

باربیکیوی مرغ و فلفل دلمه ای رژیمی، مرغ لیمویی، سالاد مرغ، کوکوی مرغ،

کباب کوبیده مرغ، پلو مرغ آفریقایی، ساتای مرغ مزه دار شده، کوکو مرغ با لوبیا سفید،

سالاد مرغ و بادام، ته چین سبزی پلو، ترش پاته مرغ و قارچ خوراک مرغ با گشنیز،

خوراک مرغ و برنج رژیمی مرغ ادویه دار شده، مرغ آنچیلادا، ته چین مرغ با قارچ،

سالاد مرغ با بادام و جعفری، مرغ شکم پر شمالی بدون فر، رولت مرغ، آسپاراگوس،

مرغ باربیکیو، مرغ پیاز پز سینی مرغ مسمبا مرغ،

پای مرغ خوراک مرغ و قارچ رژیمی، شامی مرغ کنجدی، سوپ رژیمی مرغ و کدو،

مرغ سالسا، پینچیتو مرغ، مینی ساندویچ مرغ، ناگت مرغ

مرغ پورتوریکو، مرغ سوخاری در فر، چیکن فینگر، جوجه کباب تابه ای،

سوفله مرغ و هویج، مرغ تنوری با سس مخصوص، ساندویچ مرغ، مرغ به روش کره ای ها

رولت مرغ و بادمجان، مرغ سرخ کرده با سس قارچ، مرغ سرخ شده با لیمو عمانی، دایره های مرغ با کنجد،

خوراک مرغ اسپانیایی، سوپ مرغ و سبزیجات، بشقاب مرغ و سبزیجات مرغ خامه ای ایتالیایی،

مرغ تاکو، خوراک مرغ و جوانه ماش، ته چین بال، مرغ با باقلا پلو، ته چین قارچ،

سالاد اسپایسی مرغ، لازانیای مرغ کرم دار، خورش مرغ مکزیکی، مرغ ذغالی،

مرغ با جوز و سس سویای شیرین، خورشت مرغ و زیتون، مرغ سوخاری رژیمی، مرغ تندوری،

کتلت مرغ با نخود فرنگی، ترین مرغ و گوساله، رول مرغ پنیری، مرغ سوخاری،

زرشک پلو، ساندویچ سالاد مرغ، استیک مرغ در فلفل دلمه ای قرمز، فیله ی مرغ پنیری،

مرغ سرخ کرده با سس قارچ مرغ اسپانیایی، رول مرغ با فلفل کبابی، فاهیتای مرغ،

سالاد مرغ سوولاکی، ساندویچ مرغ با سیب زمینی در فر، مرغ پنیری مرغ قالبی،

سینه مرغ شکم پر، مرغ و سالسای سبز، مرغ پنیری با کلم بروکلی، خوراک مرغ و بیسکویت،

خوراک مرغ ایتالیایی، خوراک پوره نخود فرنگی همراه با کوفته مرغ، سینه مرغ سوخاری تراوا، قرمه سبزی با مرغ

مرغ حلقه ای، گیس باف فیله مرغ، شاورمای مرغ، خورش انار با مرغ،

عصاره مرغ، انار پلو با مرغ، ته چین مرغ در فر، کالباس ابتکاری و خانگی مرغ،

سوپ نخود و مرغ مش ماش مرغ دلمه کلم با مرغ، لازانیا لقمه ای مرغ و گردو،

ته چین مرغ، خورش نخود فرنگی با مرغ، تاس کباب با مرغ، سوپ پاستا و مرغ،

مرغ بختیاری، سالاد ایتالیایی با مرغ، ماکارونی با مرغ، ته چین آلو و اسفناج با مرغ،

فاجیتای مرغ، مرغ پاپ کورن و سیب زمینی سوخاری، ساندویچ مرغ و قارچ، سوفله مرغ و قارچ،

خورش کاری مرغ، کیک مرغ، فاصولیا با مرغ و لوبیا سفید غذایی عربی مرغ کنتاکی،

سالاد سیب زمینی و مرغ با سس ماست، ته چین مرغ " بدون تخم مرغ "، پیراشکی مرغ با خمیر سیب زمینی، ران مرغ با آجیل برزیلی،

هویج پلو با مرغ، کباب ترکی مرغ، سوپ رشته فرنگی و مرغ، اسکاچ مرغ،

کوفته مرغ، همبرگر مرغ، کسادیا مرغ و فلفل، برنج و مرغ ایتالیایی

مرغ تند و شیرین، املت مرغ، رولت مرغ، پنه ریگاته با سس آلفردو و مرغ،

دلمه مرغ، کیک مرغ و گردو، مرغ و کلم بروکلی پاچینی،

خوراک مرغ با سیر و لیمو، دلمه قارچ با مرغ، فلفل ‌پلو با مرغ، استیک مرغ،

چیکن کوردن بلو غذایی آمریکایی، سمبوسه مرغ و سبزیجات، جوجه کباب لاری، شنیتسل مرغ،

جوجه چینی با سس تاتار، خورش مرغ هندی با ماست، اسپاگتی با سس مرغ، اسنک مرغ،

سالاد خاورمیانه ای مرغ، کباب ران مرغ بدون استخوان، خوراک مرغ در کیسه تنورک، کوفته کبابی گوشت و مرغ

پلوی تند با مرغ، مرغ و مارچوبه یک غذای رژیمی، پلو گوشت با کباب تابه ای مرغ، مرغ شکم پر،

رولت، ته چین مرغ، سینه مرغ گریل شده،

جوجه با سس خردل و شوید، پیتزای مرغ و ذرت، شاورمای مرغ، خوراک مرغ و برنج رژیمی

Tso غذای چینی، جوجه کباب با سس گوجه فرنگی، مرغ سوخاری بدون روغن ،مرغ سرخ شده با برنج
خوراک مرغ و سبزیجات قفقازی، ساندویچ مرغ مخصوص پیک نیک، تانتونی مرغ، ران مرغ سوخاری با سس قارچ و پیاز،
ساندویچ مرغ و ترخون، پاستای مرغ و اسفناج، رولت مرغ با عسل، فیله مرغ پفکی

کلم خام مصرف کنید تا به سرطان سینه مبتلا نشوید 

👌 فلاونوئید موجود در کلم خام خاصیت ضدسرطانی دارد و روزی یک کاسه از آن کمک میکند تا سلولهای سرطانی هرگز شکل نگیرند ؛ کلم را میتوانید هر روز به شکل سالاد میل کنید و از خواص انرژی‌ بخش و ضد سرطانی آن بهره‌مند شوید !

۱۵ ترفند آشپزی از زبان مشهورترین سرآشپزهای جهان

_اگر نمی دانید که کدام سبزیجات را باید در آب داغ و کدام یک را در آب سرد بریزید، این نکات را در ذهن داشته باشید: سبزیجاتی که در زیر زمین رشد می کنند، آب سرد لازم دارند و آنها که روی زمین رشد می کنند به آب داغ نیاز دارند.

_برای تهیه سالاد از چغندرهایی استفاده کنید که درون فویل در فر پخته شده اند: در این حالت لبو علاوه بر حفظ ویتامین ها، طعم بهتری هم خواهد داشت.

_اگر قصد دارید میزان کالری های مصرفی خود را کاهش دهید، به جای استفاده از خامه چرب در پخت دسرها، ۳/۴ پیمانه سفیده هم‌زده تخم‌مرغ بریزید.

_اگر قصد دارید به سالاد نمک بزنید، این کار را حتما پیش از افزودن روغن انجام دهید. در غیر این صورت، روغن اجازه جذب شدن نمک را نمی دهد.

_برای اینکه از مرکبات آب بیشتری بگیرید کافی است آن ها را درون آب داغ قرار دهید. یا در مایکروفر گرم کنید و سپس با دست کمی فشارشان بدهید. در آخر آب میوه را بگیرید.

_فلفل چیلی دوست دارید، اما دلتان می خواهد کمتر زبان و دهانتان را بسوزاند؟ فلفل را با چاقوی تیز از وسط دو نیم کرده، تخمه ها و رگ داخلی آن را بگیرید. سپس در آب سرد بیندازید. با این کار، تندی شدید فلفل چیلی گرفته می شود اما در طعم آن تغییری ایجاد نمی کند.

_برای تهیه سیب‌زمینی برشته بدون استفاده از حتی یک قطره روغن، آنها را پس از شستن و خرد کردن، درون آرد بغلتانید و سپس بپزید.

_وقتی سفیده هم‌زده تخم‌مرغ نیاز دارید، برای اطمینان از پف کردن کیک یا شیرینی، کاسه که سفیده را در آن هم زده‌اید را سر و ته کنید، اگر در کاسه ماند و بیرون نریخت، یعنی به اندازه کافی هم خورده است.

_برای اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون دردسر پیاز را خرد کنید، پس از پوست گرفتن، آن را از وسط دو نیم کنید. سپس پشت هر نیمه را به صورت افقی و عمودی برش دهید. در این حالت باید پیاز را با انگشتان دست ثابت نگه دارید تا برش های عمودی و افقی از هم باز نشده و در نهایت، پیاز نگینی در اختیار داشته باشید.

_ترفند اینکه پاستا و ماکارونی ها به هم نچسبند، استفاده از آب زیاد است. برای هر ۱۰۰ گرم پاستا، ۱ لیتر آب بریزید تا نتیجه عالی آن را ببینید.

_راز خمیر عالی برای تهیه شیرینی ها ساده است: وزن شکر و وزن آرد باید با هم برابر باشند. همچنین، وزن کره و وزن تخم مرغ ها هم باید یکی باشد.

_برای تهیه پوره سیب‌زمینی عالی، به شیر مقداری کمی (اندازه نوک چاقو) جوش شیرین اضافه کنید و آن را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه هم بزنید.

_برای اطمینان از داغ بودن روغن، یک قاشق چوبی درون آن بگذارید اگر اطراف قاشق حباب زد یعنی روغن کاملا داغ و آماده پخت است.

_برای اینکه برنج شفته نشده و به هم نچسبد، اول آن را درون تابه با کمی روغن تفت دهید سپس آب افزوده و بگذارید بجوشد.

_اگر در نظر دارید که پاستا را با سس سرو کنید، به آب روغن اضافه نکنید زیرا مانع از جذب سس به پاستا شده و در نتیجه طعمش آنطور که باید نمی شود.

_اگر نمی خواهید آب گوجه فرنگی هنگام برش بیرون بریزد، آن را درست از روی خطی که روی سطح گوجه فرنگی معلوم است برش دهید.

_همه می دانیم که برای نچسبیدن خمیر به سطح میز باید مقداری آرد روی میز بپاشیم. اما اگر قصد پخت شیرینی را دارید توصیه می کنیم به جای آرد، پودر کاکائو بریزید تا عطر خوبی به شیرینی بدهد. این کار تاثیری در طعم خمیر ایجاد نخواهد کرد.

_هر آشپزی فن ویژه خود برای سرخ کردن مواد غذایی را دارد. اما موضوعی که همه آنها معتقدند این است که تابه باید به قدری داغ شود که از آن دود بلند شود.

روزیاتو_ترجمه:فروغ بیداری

ترفند آشپزی🍳🥘🍢
برای آنکه گوشت موقع کباب شدن از سیخ نریزد آب پیاز را به سیخ زده سپس گوشت را سیخ میکشیم .😋😋😋😋